kenapa susah nak senyum……???!!

entry kali nie, tentang senyum lagi…he2..sebelum tue ada cter skit nak kongsi nie….

al-kisah,masa kat masjid,semayang jumaat…. selalunya masa time khatib tengah dok baca khutbah,masa tue la tabung masjid berjalan kan… tengah dok passing2 tabung tue..sampai la kat swang pakcik nie…nak di jadikan cter..pakcik nie tersenyum ja tengok lubang tabung tue…senang hati nampaknya….tut2..pakcik tue terus ja passing tabung kat owang sebelahnya…owang sebelah yang join venture pelik tengok perangai pakcik tue pun questionaire la pakcik tue.. “pakcik,why do you smile at the ‘tabung’??” pakcik pun jawab la,dengan jawapan yang terbernas sekali penah aku dengar,” senyum tuekan sedekah nak,anak tak tahu ker???” pergh terdiam owang yang bertanya tue….not another word..

so,betul la kata pakcik tue…senyum tue sedekah…tapi jangan la senyum kat tabung lagi yer pakcik…tak pasal2 nanti owang rekemen masuk kampung BAHAGIA…hahaha..(astaghafirullahalazim..naim2)..naim ada kenal swang pelajar tahun 1 (budak KOMPANG sekolej) namanya MUS(bukan nama sebenar)(jangan marah yer dik) ,selalu nampak susah nak senyum..bukan nak kata dia swang la…ramai lagi..tapi jangan la selalu macam tue.Sayangkan rupa yang manis,tapi rautnya tidak enak, itu boleh melambangkan yang hati dan otak sedang berserabut dengan permasaalahan dunia.

Andai hati dalam rongga dada itu tenang sifatnya,wajah pemiliknya juga tenang,kalau pakaian yang rapi itu untuk menutup aurat di tubuh,maka akhlak yang baik itu untuk menutup aurat di hati,kalau raut wajah tidak enak,sering berprasangka buruk,pandangan mata tidak di jaga,senyum jauh sekali,ini semua menelanjangkan keadaan hati yang tidak tenang( wah naim)…

pakaian di tubuh senang di kenakan,tapi pakaian di hati cukup sukar….pengajarannya,sentiasalah kita tersenyum walaupun berdepan dengan pancaroba dunia,jangan lah kita kalah dengan masalah dunia,tetapi risaulah kita dengan perkara akhirat….akhirul kalam…

P/S: nak nyanyi skit..”senyum seindah suria yang membawa cahaya,senyumlah dari hati,dunia mu berseri, senyum umpama titian dalam kehidupan,kau tersenyum,ku tersenyum kemesraan mengumtum…” ehm2..jangan plak laki dengan pompuan dok men lawan senyum(kambeng plak…) wassalam…

3 Comments (+add yours?)

  1. suesca
    Feb 02, 2010 @ 12:19:51

    senyum lah slgi kite leh senyum..=)

    Reply

  2. a
    Dec 21, 2011 @ 04:38:09

    really?
    jagalah mata. Jagalah hati. Senyum boleh, tapi bukan pada semua lelaki ajnabi yang tidak dikenali. Barulah mahal senyuman tu.

    http://selamattinggal.blogspot.com/2011/12/ibtisam-senyuman.html

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: