Demi Masa…!!!

Assalamualaikum…

Mcm biasa lah..selalunya entry yang naim nukil kan kat blog nie tengah2 malam baru ada ilham nak menulis… ilham malam nie datang apabila naim terpandang kalendar kat laptop nie yang menunjukkan sudah 1 ogos 2010..Ya Allah….demi masa sesungguhnya manusia itu kerugian…

Terkejut jugak naim…tinggal beberapa hari lagi naim akan meningkat ketuaan lagi.. tertanya-tanya..terhitung-hitung..sepanjang umur naim 20 tahun apa yg telah naim lakukan..berapa banyak amal naim..adakah lebih bnyak dari dosa-dosa naim..adakah diterima amal tersebut,ada tak,penah tak naim menganiayai atau menzalimi makhluk Allah yg lain..sepanjang hidup 20 tahun nie…

sudah tentu naim tak sunyi dari berbuat semua itu… naim cuba bayangkan di dalam dn keluar kotak fikiran ini.. insyaAllah…5-6 tahun lagi naim bakal jadi seorang ayah.. 3-4 tahun lg mgkin bakal seorang suami..2 tahun lagi mgkin bakal graduan berijazah..namun tak mustahil beberapa minit atau saat dari sekarang naim juga bakal JENAZAH muda…

Allah berfirman:

“Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal,” (QS. Luqman : 34).

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan,” (QS. Al-Anbiya : 35).

“Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan, ‘Ini adalah dari sisi Allah,’ dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan, ‘Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad).’ Katakanlah, ‘semuanya (datang) dari sisi Allah’. Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun?” (QS. An-Nisa’ : 78).

So, apakah persediaan naim…….dan kawan2?????????? Mari kita renung sejenak…

p/s: sentiasalah mengingati mati………..

2 Comments (+add yours?)

  1. missfiza
    Aug 01, 2010 @ 03:06:35

    btl2…kene slalu ingt mati….
    lg2 ble kte dgr de kematian,,,lg r kene muhasabah dri…
    p/s: wahhh da brangan jd ayah ye..haha~

    Reply

  2. ~N.A.I.M~
    Aug 01, 2010 @ 04:21:38

    he2..be prepare…otherwise..u’ll ended up unprepare…
    p/s:InsyaAllah..sekali-sekala…tidak muda selamanya…🙂

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: